O víne III.

Autor: Milan Mantič | 3.2.2011 o 9:56 | (upravené 3.2.2011 o 10:45) Karma článku: 4,23 | Prečítané:  760x

Záver trilógie pojednáva o postavení slovenských vín v porovnaní s konkurenciou.Takisto sa zaoberá novými zjednocujúcimi predpismi Európskej Únie,keď rozlišovacím znakom pre víno má byť terroir.

 

Zoskupenie Európskej únie, znamená tiež zjednotenie životného štýlu a  ľudských hodnôt, ale aj zákonov, ktoré ich umožňujú a podmieňujú. Dotklo sa to aj zákonov regulujúcich vinohradníctvo a vinárstvo a to aj v otázke označovania vín. Označovanie v celej únii má byť také, aké je zaužívané vo Francúzsku, alebo Taliansku. My sme doteraz mali severský systém, založený na priorite označenia odrody. Zmeskové vína  boli  lacnejšie. Odrodové vplývali na konzumenta tak, že ho aj  školili, aby ich vedel  porovnať a rozlíšiť od iných vín.

Vo Francúzsku to bolo a aj je iné. Tam sú dôležité hranice kontrolovaného označenia oblasti . Napríklad Bordeaux. Ročne sa tam produkuje nad  40 miliónov fliaš vína z plochy 100 000 hektárov, ktoré vlastní okolo22 000 majiteľov. V tom počte je takmer 7 OOO Chateau, na ktorých  sa produkuje víno. Celý svet sa snažil napodobniť vína z Bordeaux. Preto sa aj tak rozšírilo pestovanie  odrody Cabernet sauvignon. Pri detailnejšom rozbore pestovaných odrôd sa zistilo, že zmienená odroda tvorí iba asi  18 %, pričom  všeobecne považovaná za druhoradú odrodu - Merlot tvorí 32 ba miestami až 4O % výsadby. Zbytok tvorí Cabernet frank a doplnkovými  sú kyslý Petit verdot a farbiarka Malbec.                    V Chateau  Petrus sa vyrába najdrahšie víno na svete, pričom až 95 % výsadby tvorí Merlot, ktorý sa vo Francuzsku neteší vysokej mienke. Z celého množstva sa vo Francúzsku v najvyššej kvalite ako Grand Gru predá len asi 3 % produkcie.

Obchod  s vínom  zabezpečuje skupina  sprostredkovateľov. Dokonca mnoho chateau vlastnia samotní sprostredkovatelia obchodu ,tzv. negocianti. Základným úradníkom je miestny odborník couter. Vo svojej oblasti dôverne pozná vína aj potreby svojich zákazníkov. Sprostredkováva styk predajcu s kupcom. Kým sme pri charakteristike francúzskeho  vinohradníctva treba  dodať, že dôsledne využili dotácie z únie na rušenie viníc a následne na ich zakladanie.

Podívajme sa na slovenské vinohradníctvo prostredníctvom jej  najznámejšej vinohradníckej oblasti a to Malokarpatskej. Na území Slovenska hrozno pestovali už Kelti .Aj Rimania rozširovali pestovanie viniča, a pili víno, ale predtým ho zmiešali s vodou. V súvislosti s výrobou vína na Slovensku sa spája slovo viecha. Je to žrď ozdobená viničovým , prípadne bukovým lístím, alebo chvojinou. Ak bola vystrčená takáto viecha pred bránou  vinohradníka, znamenalo to, že sa tam za 15 dní môže čapovať víno. Často sa pilo iba „na stojaka". Po 15 dňoch dostal povolenie iný vinohradník a smädná cháska sa presťahovala. Nálada pod viechou bola často  bujará. Spomienky a symbol viechy sú známe najmä z Bratislavy. Dnes si názov viecha dávajú reštaurácie. Paradoxne reštaurácie a kaviarne sa hnevali na viechy, lebo im preberali zákazníkov.  Majiteľmi vinohradníckych domov boli najmä Nemci, ktorých po vojne vysťahovali. Prázdne usadlosti obsadzovali ľudia ktorí nepoznali vinohradníctvo a zvyk viech sa obnovoval len sporadicky.

Mená obľúbených vín sa zachovali do dnešných čias. Račianska frankovka dostala od cisárovnej Márie Terézie v r.1767 dispozičné právo, ako privilegovaný nápoj na kráľovský dvor vo Viedni. Ale i dnes slovenské víno Frankovka v prevedení úspešných vinárov je obľúbeným nápojom anglickej kráľovnej Alžbety II..Okrem toho si na nej pochutil švédsky a španielsky kráľovský pár, princ Albert, Clintonovci, Koffi Annan, prezidenti  George Bush i Putin. Od čias prekvitania viech sa zachovala aj povesť obľúbeného Limbašského silvánu.

Za socializmu sa na Slovensku oddelili výrobcovia hrozna, spravidla JRD od vinárov ,  spracovateľských podnikov. JRD súťažili v hektárových výnosoch a uprednostňovali sa kvantitatívne odrody.  V rámci ČSR  sa pestovalo  široké spektrum odrôd,  ale rajonizácia sa rešpektovala. Cena vína na trhu bola nízka v porovnaní so svetom, pre silne podhodnotenú korunu. Prebytky slovenského vína sýtili českú spotrebu. Presadzovala sa potravinová sebestačnosť. Rozdiel v cene jednoduchého a kvalitného vína bol nevýrazný. Výrobca hrozna a oblasť odkiaľ hrozno pochádzalo zostávali  väčšinou  anonymné. V tej dobe aj tradičné názvy ako Račianska frankovka popri Košickom poklade a Zámockej sviečke tratili históriou umocnené meno.

Po roku 1989 sa situácia začala meniť. Nastal rozpad JRD, pod vinohradmi dodnes nie sú všade vysporiadané  vlastnícke pomery. Mnohé plochy sú zanedbané a zarastajú náletom. Proces privatizovania, vyjasnenia a presadzovania vlastníckych vzťahov bránil v konsolidácii vinohradníctva ako celku .Mnohé vinárske podniky sa zrušili, sprivatizovali, alebo sa zariadenia rozkradli. Dokonca bol zrušený Výskumný ústav vinohradnícky a vinársky  .Medzi súkromníkmi , vinármi sa však našli šťuky, ktorí si zadovážili špičkovú techniku, uplatnili progresívne technológie a u pestovateľov si vybrali kvalitné hrozno. Samotné mená týchto vinárov zaručovali kvalitné výrobky. Najvýraznejšou obchodnou značkou sa stalo meno výrobcu . Dnes si už držia pevné obchodné  vzťahy s producentami kvalitného hrozna aj s odberateľmi.  Napodobňujú ich a rovnaké výsledky dosahujú mnohí ďalší vinári , ale prví sú prví a lížu smotanu.

V súlade s požiadavkami trhu sa zlepšila vizáž vín. Rôzne tvary fliaš, nápaditá adjustácia zatraktívňujú a umocňujú kvalitu obsahu. Okrem chrbtovej vinety sa dáva aj brušná , ktorá apeluje na širšie vedomosti o danom víne. Informuje a vzdeláva konzumenta. Okrem  základných údajov informuje o použitej technológii, o dosiahnutých oceneniach, konzervačnej látke, akostnej kategórii, aké arómy a chute v ňom prevládajú k akému jedlu sa víno hodí -proste someliersky návod. Ale údaj o tom, kde sa hrozno vypestovalo často chýba. Z uvedeného sa môže zdať ,že slovenské vinárstvo je z najhoršieho von, ale nie je to tak. Dopyt po kvalitnom slovenskom víne nie je veľký. V dobe, keď zúria vo vláde tendre a väčšina krízou postihnutého obyvateľstva siaha po vietnamskom a čínskom trhu, siaha aj po najlacnejšom víne. Ten obsadili Taliani, Španieli a Maďari.  Prázdna 5l fľaša vo vinopotrebách má takmer takú istú cenu ako plná talianskeho vína v Tescu. Pritom slovenské víno sa príliš nelíši od talianskeho a maďarského. Aby sme im mohli konkurovať v cene, museli by sme mať výnos 20 t z hektára , pri plnej mechanizácii. Zlé jazyky tvrdia, že Taliani  obrábajú len polovicu viníc, než na akú dostávajú dotácie. Okrem toho naši výrobcovia dovážajú aj lacný mušt z Maďarska. Predvídaví obchodníci teraz môžu lacno skupovať vinohradnícke plochy, veď cena viníc sa odvíja od ceny vína.

Pri otázke  v ktorej cenovej kategórii víno vyrábať, či 0,5 E,  5 E,  alebo 5OE za liter musia slovenskí vinári najlacnejší segment vylúčiť. Sú nútení hľadať intenzifikačné zdroje a netradičné technológie. Veľa sa robí na poli dopestovania kvalitného hrozna od ktorého sa odvíja akostné víno kabinetným počnúc, hrozienkovým a cibébovým výberom končiac. Niektoré nové odrody sú schopné koncentrovať veľké množstvo cukru a tvoriť botritické hrozienka aj v netokajskom prostredí. Uplatňujú sa predtým netradičné technológie slamového a ľadového vína. Právne riskantné narábanie s destiláciou vína možno spôsobuje stav, že chýba odvaha pretaviť lacné vína do drahších, ale dlho zrejúcich fortifikovaných vín.

Francúzi  prví pochopili, že popri Talianoch a Španieloch nemôžu v lacných vinách uspieť .Tvária sa že lacné vína nemajú a podriadili tomu aj vlastnú administratívu.

Na základe predchádzajúcich úvah sa dá predpokladať, že obchodní partneri slovenských vinárov by mali byť zo strednej vrstvy ,bohatšej vrstvy a snobi. Pre chudobnú vrstvu by zostali lacné vína vo väčších sklenených fľašiach a v nesklenených obaloch. Keď sme pri obaloch, treba povedať, že cena obalu sa výrazne podieľa na cene konečného produktu na pulte predajní. Cena fľaše spolu s adjustáciou a zátkou sa  v maloobchodnej predajni pohybuje okolo 1 E.

Nová legislatíva vo vinohradníctve a vinárstve prináša únii jednotné pravidlá. V súvislosti s tým sa objavuje slovo terroir. Aj keď má viac definícií výstižná je aj tá, od nestora českého vinohradníctva pána profesora  Krausa. "Terrior predstavuje typické znaky vína, ktoré vznikli v geografickom priestore,  ohraničené  prírodnými podmienkami, odrodovou skladbou a ľudskou činnosťou a je osídlené obyvateľstvom s určitými návykovými vlastnosťami."

O tom, či daná definícia platí v celom rozsahu aj pre Slovensko je otázne. Jednoznačne je to nezvyčajné. Predstavte si aké osobitosti a aké špecifiká by ste čakali od názvu terroir Malokarpatské. Veď je tam množstvo nesúrodých výrobkov. Ale pre Tokaj to už platí.

Keďže väčšina slovenského vína je porovnateľná s tým, čo produkujú Taliani, Španieli a Maďari a my budeme predávať drahšie, zákazníkovi to budeme musieť zdôvodniť , prečo. Aká pridaná hodnota ho posúva do vyššej cenovej hladiny. Na tomto poli je pre slovenských vinohradníkov a vinárov v prostredí trhovej konkurencie veľa práce. Vybudovanie zmysluplného byrokratického /v kladnom zmysle slova/ aparátu a prispôsobenie prijatej legislatívy podľa vzoru úspešných vinohradníckych krajín je pre nás úloha nanajvýš aktuálna.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Pred Zalom opustili Smer viacerí zakladatelia

Europoslanec Boris Zala zo Smeru požiadal o prerušenie členstva. V strane sú z neho sklamaní a vyťahujú jeho plat v Bruseli.

TECH

Europa má obrovské gejzíry. Život môžeme hľadať bez vŕtania

Vedci pozorovali možné vodné gejzíry.

TECH

Veterinári: Nekupujte mopslíkov a buldočkov, trpia stále viac

Rozsiahle kríženie zväčšuje zdravotné ťažkosti.


Už ste čítali?